Мета навчання біології та екології на рівні стандарту полягає у формуванні в учнів природничо-наукової компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем, їх розвиток і взаємодію, взаємозв’язок із довкіллям; розуміння біологічної картини світу та цінності таких категорій, як життя, природа, здоров’я; свідомого ставлення до природи як універсальної, унікальної цінності; застосування знань з біології та екології у повсякденному житті, оцінювання їх ролі для сталого (збалансованого) розвитку людства, науки та технологій.
Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення таких завдань:
– оволодіння учнями термінологічним апаратом біології та екології, засвоєння предметних знань та усвідомлення суті основних законів і закономірностей, що дають змогу зрозуміти неперервність життя та його нерозривний зв'язок з довкіллям;
– розуміння універсальності функціональних ознак життя, принципів та вимог підтримання життєдіяльності організму;
– встановлення міжпредметного, внутрішньоциклового та міжциклового зв’язку біології і екології з метою формування в учнів гуманістичних поглядів на природу, сучасних уявлень про її цілісність і розвиток;
– набуття досвіду пошуково-дослідницької діяльності та уміння представляти отримані результати;
– використання набутих знань, навичок та умінь у повсякденному житті для оцінки впливу факторів довкілля, наслідків своєї діяльності для збереження власного здоров’я та безпеки інших людей;
– розвиток особистої відповідальності за стан довкілля, формування ціннісних орієнтацій на збереження природи, розуміння необхідності узгодження стратегії природи і стратегії людини на основі ідеї універсальності природних зв'язків та самообмеженості, подолання споживацького ставлення до природи.
Інтегральна компетентність |
Здатність самостійно виконувати завдання у сфері біології та екології у процесі навчання, зокрема в нестандартних ситуаціях |
Ключові компетентності
|
Основні компетентності у природничих науках і технологіях: наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, формулювати гіпотези, збирати дані, спостерігати, проводити прості експерименти, аналізувати, формулювати висновки. Екологічна грамотність і здорове життя: розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках збалансованого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя. Уміння вчитися впродовж життя: здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою освітньо-професійну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя. Інформаційно-цифрова компетентність: застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією у навчальній діяльності. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо). Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами: здатність усно і письмово описувати факти, пояснювати явища живої природи, формулювати та аргументувати, зрозуміло для слухачів доносити власні погляди на актуальні наукові та суспільні проблеми у сфері біології та екологічної безпеки, у тому числі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Спілкування іноземними мовами: використовувати іншомовні навчальні джерела для отримання інформації біологічного та екологічного змісту; описувати іноземними мовами, аналізувати та оцінювати роль природних явищ у сучасному світі, доречно використовувати біологічні поняття та найуживаніші терміни в усних чи письмових текстах, читати й тлумачити біологічну термінологію іноземною мовою. Математична компетентність: застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань та проблем у сферах біології та екології. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей природних явищ і процесів. Ініціативність і підприємливість: генерувати нові ідеї й ініціативи щодо проектної та винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів; уміння раціонально вести себе як споживач; прогнозувати вплив біології на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; керувати групою (надихати, переконувати й залучати до діяльності, зокрема природоохоронної чи наукової). Соціальна та громадянська компетентності: уміння працювати в команді з метою досягнення спільного результату при проведенні екологічних заходів та здійсненні просвітницької діяльності; відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо діяльності в довкіллі, під час реалізації проектів і дослідницьких завдань; готовність брати участь у природоохоронних заходах; громадянська відповідальність за стан довкілля, пошанування розмаїття думок і поглядів. Обізнаність та самовираження у сфері культури: усвідомлення причетності до національної та світової культури через вивчення біології й екології; розуміння гармонійної взаємодії людини й природи. Глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших. |
Предметні компетентності |
Знання: Знання та розуміння фундаментальних принципів біології та екології, основних законів та закономірностей, володіння основним термінологічним апаратом, що дозволяє розуміти принципи функціонування організмів та надорганізмових систем різного рівня. Розуміння місця біології та екології в системі природничих наук, їх роль у створенні загальної картини світу, визначенні місця людини в природі та сталому розвитку людства.
Уміння Здатність застосовувати набуті теоретичні знання та практичні навички у сфері біології та екології при виконанні завдань, що передбачає прийняття рішень у змінних та нестандартних ситуаціях. Здатність планувати власну діяльність та оцінювати роботу інших з дотриманням вимог збереження власного здоров'я та безпеки оточуючих, охорони навколишнього середовища та сталого розвитку людства. Здатність встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між явищами живої природи та господарською діяльністю людини, їх впливом на здоров'я та безпеку людини, екологічну ситуацію. Застосовуючи сучасні інформаційно-комунікаційні технології із дотриманням етичних норм проводити пошук, обробку та поширення інформації про актуальні наукові питання біології, екологічні проблеми та здоров’я, критично оцінювати інформацію. Автономність і відповідальність Самостійно обирати форми та засоби пошуку та засвоєння нових знань у сфері біології та екології. Відстоювати власну думку та громадянську позицію з метою збереження власного здоров'я, безпеки оточуючих, охорони навколишнього середовища та сталого розвитку суспільства. |
- Менеджер: Олійник Оксана
- Автор курсу: Чорна Наталя
- Студент: Іванців Марта
- Студент: Іванческу Дмитро
- Студент: Ільків Роксолана
- Студент: Антош Олександр
- Студент: Антош Олександр
- Студент: Антіпов Іван
- Студент: Афанасьєв Денис
- Студент: Базилевич Христина
- Студент: Баран Максим
- Студент: Баран Максим
- Студент: Бацман Віктор
- Студент: Бевх Вероніка
- Студент: Березюк Іван
- Студент: Бич Назарій
- Студент: Бодак Арсеній
- Студент: Бойко Богдан
- Студент: Бойко Михайло
- Студент: Бойко Роман
- Студент: Бойчак Вікторія
- Студент: Болєщук Вероніка
- Студент: Борецький Тарас
- Студент: Бридун Андрій
- Студент: Бридун Максим
- Студент: Бридун Максим
- Студент: Бриняк Степан
- Студент: Бурбан Тетяна
- Студент: Бідолах Софія
- Студент: Бідун Станіслав
- Студент: Біланчин Володимир
- Студент: Вархоляк Любомир
- Студент: Вергун Марія
- Студент: Веремеєнко Олександра
- Студент: Вигріло Анна
- Студент: Видойник Назар
- Студент: Висоцький Михайло
- Студент: Вихрущ Арсен
- Студент: Вишнивецький Денис
- Студент: Вус Матвій
- Студент: Віш Юлія
- Студент: Гайовий Андрій
- Студент: Галас Іван
- Студент: Герасимів Владислав
- Студент: Гой Максим
- Студент: Головацький Назар
- Студент: Голуб Вікторія
- Студент: Городиський Віталій
- Студент: Гоцик Юрій
- Студент: Грабар Олександр
- Студент: Гречка Віталій
- Студент: Гриньків Максим
- Студент: Гриньків Тарас
- Студент: Грицковський Арсен
- Студент: Гросу Жанна
- Студент: Гуль Софія
- Студент: Гумницька Оксана
- Студент: Гунчак Адріяна
- Студент: Гунчак Андрій
- Студент: Данилів Степан
- Студент: Данків Яна
- Студент: Демків Михайло
- Студент: Дмитрук Василь
- Студент: Добрянський Денис
- Студент: Добрянський Денис
- Студент: Дремова Яна
- Студент: Духній Назар
- Студент: Дідух Назар
- Студент: Жак Денис
- Студент: Завійська Надія
- Студент: Загнійна Софія
- Студент: Загурський Максим
- Студент: Запоточна Ірина
- Студент: Захарків Соломія
- Студент: Заяць Арсен
- Студент: Кагамліцька Яна
- Студент: Кадиляк Владислав
- Студент: Кадиляк Владислав
- Студент: Казан Михайло
- Студент: Кайдан Владислав
- Студент: Кирпенко Христина
- Студент: Клюба Анна
- Студент: Коваленко Микола
- Студент: Колісник Віталій
- Студент: Корчинський Олег
- Студент: Кос Вадим
- Студент: Кос Володимир
- Студент: Котовський Ярослав
- Студент: Коцелко Олександра
- Студент: Кравець Арсен
- Студент: Кравець Арсен
- Студент: Крамар Павло
- Студент: Крамар Павло
- Студент: Красновський Олег
- Студент: Кривко Роман
- Студент: Крупина Валерія
- Студент: Кріль Володимир
- Студент: Кулина Віталій
- Студент: Кушко Андрій
- Студент: Кізима Олександр
- Студент: Кізима Олександр
- Студент: Лещишин Марян
- Студент: Лоїк Сергій
- Студент: Луців Святослав
- Студент: Луців Тарас
- Студент: Літвінова Анастасія
- Студент: Лішнянський Вадим
- Студент: Макар Максим
- Студент: Маковей Назарій
- Студент: Макух Арсен
- Студент: Маслій Денис
- Студент: Мединський Олександр
- Студент: Мелимука Софія
- Студент: Мороз Ангеліна
- Студент: Мручок Вероніка
- Студент: Мінський Станіслав
- Студент: Мінський Ярослав
- Студент: Небесний Святослав
- Студент: Олійник Святослав
- Студент: Онищук Сергій
- Студент: Опанасюк Юрій
- Студент: Орисик Ольга
- Студент: Осадець Роман
- Студент: Осадца Андрій
- Студент: Островська Маріанна
- Студент: Павлічка Віталій
- Студент: Паньків Вадим
- Студент: Папа Уляна
- Студент: Паробок Едуард
- Студент: Паславський Володимир
- Студент: Пастран Іванна
- Студент: Пачва Софія
- Студент: Перегінець Тарас
- Студент: Петрів Андрій
- Студент: Питель Петро
- Студент: Поглод Оксана
- Студент: Пономарьова Вікторія
- Студент: Попадюк Андрій
- Студент: Попович Олександра
- Студент: Поповчак Антоніна
- Студент: Потичко Соломія
- Студент: Проскурник Христина
- Студент: Підлужний Михайло
- Студент: Підховний Дмитро
- Студент: Пілат Ігор
- Студент: Пілат Валерій
- Студент: Піцань Андрій
- Студент: Римар Вікторія
- Студент: Романишин Арсен
- Студент: Романів Олександр
- Студент: Рубльовська Юлія
- Студент: Рутковський Олександр
- Студент: Садівник Олександр
- Студент: Сапригіна Олена
- Студент: Свірська Катерина
- Студент: Семенюк Андрій
- Студент: Семків Зорян
- Студент: Семків Назарій
- Студент: Скоропада Назар
- Студент: Сміх Андрій
- Студент: Собашко Любомир
- Студент: Совтус Вероніка
- Студент: Сосновий Максим
- Студент: Станинець Юрій
- Студент: Старко Павло
- Студент: Старовойт Юлія
- Студент: Стельмах Анастасія
- Студент: Столяр Дмитро
- Студент: Судич Анастасія
- Студент: Сухарська Ангеліна
- Студент: Сушко Артем
- Студент: Сєданов Назарій
- Студент: Таращук Дмитро
- Студент: Тебешевський Вітал.
- Студент: Телявський Тарас
- Студент: Тихий Олександр
- Студент: Трембанчук Тетяна
- Студент: Ухман Валентина
- Студент: Ухман Назар
- Студент: Ухман Тарас
- Студент: Федоренко Анна
- Студент: Федуняк Володимир
- Студент: Фортуна Руслан
- Студент: Фірман Дмитро
- Студент: Хаба Валентин
- Студент: Ходирєв Андрій
- Студент: Цюпера Сніжана
- Студент: Цяпута Андрій
- Студент: Чайківський Павло
- Студент: Чорний Дмитро
- Студент: Чорний Остап
- Студент: Швець Олександр
- Студент: Штепований Валерій
- Студент: Юраш Назар
- Студент: Юськів Володимир
- Студент: Юськів Віктор.
- Студент: Юськів Роман
- Студент: Юськів Роман
- Студент: Юхнович Вадим
- Студент: Яворський Олександр
- Студент: Якимів Павло